02 Julai 2015

Psikologi Fundraising: Emosi & Fakta

Kita lihat contoh mengumpul derma untuk Palestin bagi melihat perbezaan antara fakta kering dan cerita yang membawa emosi.

Iklan A

Setiap hari 10 orang kanak-kanak mati di Gaza. Sekolah-sekolah juga turut musnah diserang Israel.

Derma sekarang untuk menyelamatkan mereka.


Iklan B

Setiap hari Ahmad pergi ke sekolah bersama Hashim. Sudah lima tahun mereka bersekolah di tempat yang sama. Mereka sekelas dan duduk sebelah menyebelah.

Namun hari ini, Ahmad hanya mampu memandang sayu meja Hashim yang kosong. Semalam Hashim terkorban apabila rumahnya hancur dibedil kereta kebal Yahudi Zionis laknatullah.

Jangan biarkan lebih banyak meja menjadi kosong di kelas Ahmad. 


Derma sekarang.


Iklan mana yang lebih berkesan? Iklan A atau B?

Walaupun A menyatakan jumlah korban yang lebih tinggi berbanding B, iklan B lebih menusuk kalbu dan membuatkan kita tergerak untuk menderma.

Otak manusia sukar memproses fakta kosong nan kering tetapi pantas menghadam emosi.

Apabila mangsa diberikan nama, peristiwa itu terasa lebih dekat di hati walaupun lokasinya masih sama di Gaza. Lebih-lebih lagi kalau kita sendiri akan rakan bernama Ahmad atau Hashim.




Pemilihan perkataan juga memainkan peranan dalam meningkatkan kesan emosi. Perkataan Israel memberi persepsi itu adalah negara yang sah di mata undang-undang manusia. Yahudi Zionis Laknatullah? Dengar sahaja anda sudah naik darah. Kalau baik sikit, Negara Haram Israel.


Tapi, bukan semua emosi memberi kesan yang serupa. Berikut adalah pembahagian emosi mengikut jenis dan tahap sentuhan. Emosi sentuhan tinggi yang mampu membuatkan orang memberikan reaksi terhadap sesuatu mesej dan seterusnya berkongsi dengan orang-orang lain.

Emosi sentuhan tinggi bukan sahaja membuatkan anda memberi perhatian kepada sesuatu mesej, malah membuatkan kita lebih cenderung untuk berkongsi mesej tersebut kepada orang lain.

Oleh sebab itu banyak cerita-cerita lawak dan mengagumkan dikongsi dalam internet. Begitu juga dengan cerita marah-marah dan konspirasi.

Harus diingat ini tidak bermakna anda harus menggunakan emosi Sentuhan Tinggi sepanjang masa.

Penggunaan emosi yang melampau boleh menyebabkan anda dan organisasi anda dicop sebagai ‘emo’. Orang tak suka berkawan dengan orang-orang ‘emo’ tapi sekadar sibuk jaga tepi kain.

Prospek juga boleh mengalami keletihan minda jika mesej emosional digunakan secara berlebihan. Isu ini kita akan bincangkan lebih lanjut dalam entri akan datang. Jadi jangan lupa daftar email anda supaya tidak terlepas artikel akan datang.

Sertai Grup Email Kuasa Inisiatif

* indicates required

Tiada ulasan:

Catat Ulasan