09 Julai 2015

Psikologi Fundraising: Ammarah

Bila dikatakan emosi simpati tidak berkesan untuk menarik perhatian, adakah ini bermakna harus menggunakan kemarahan? Sebetulnya, cerita marah-marah pun tidak guna juga.

Ya, memang mudah untuk cerita anda jadi viral kerana audiens akan ‘berapi’ dan menyebarkannya. Namun, jika tidak ada tindakan susulan terhadap isu yang anda bawa lama kelamaan marah akan jadi simpati juga.

Marah itu harus disusuli dengan tindakan konstruktif dan bukannya desktruktif. Dengan itu baru boleh jadi sesuatu yang menginspirasikan dan menggerakkan audiens untuk bertindak.

Anda marah sekolah tidak dibaiki setelah setahun banjir, anda kongsikan kisahnya. Ramai yang bersama anda berkongsi kemarahan tetapi marah adalah ibarat api yang marak. Nampak sahaja garang tetapi cepat mati.

Api kemarahan itu harus ditukar menjadi nyala rasa tindakan. Jika anda mengumpul dana, kemajuan mengumpul dana itu akan memastikan nyala rasa itu terus hidup. Begitu juga jika anda mengumpulkan para tukang untuk ke sekolah tersebut dan membaikinya.

Marah memang boleh menjadi api pencetus tindakan, tetapi selalunya mati begitu sahaja. Gunakannya dengan bijak.
Seterusnya kita akan bercerita tentang penyakit gila viral. Daftar supaya anda menerima email akan datang terus ke inbox anda.

Sertai Grup Email Kuasa Inisiatif

* indicates required

Tiada ulasan:

Catat Ulasan