22 Jun 2015

Psikologi Fundraising: Apa Sebenarnya Penyumbang Beli?

Persoalannya, apa yang penyumbang beli sebenarnya? Dalam konteks bisnes, selalunya pelanggan beli produk, perkhidmatan atau gabungan kedua-duanya. Dalam konteks fundraising pula, tidak jelas apa yang ‘dijual’.

Dalam jual-beli, pelanggan mendapat nilai dalam bentuk produk atau perkhidmatan sebagai tukaran atas wang yang dikeluarkan. Tetapi bila menderma, dia mengeluarkan wang bagi memberi nilai kepada orang lain. Lebih aneh lagi, orang tersebut dia tidak pernah kenal dan mungkin tidak akan berjumpa sepanjang hayatnya.

Adakah penyumbang ‘membeli’ pahala? Itu soal Tuhan untuk menilai dan bukan itu skop perbincangan kita di sini. Tentu ada sebab logik kenapa seseorang mengeluarkan wang untuk sebarang projek aktivis atau NGO. Logik itu juga yang menyebabkan kenapa penyumbang memilih untuk memberikan wang kepada satu projek berbanding projek yang lain.



Value Proposition

Kalau kita lihat dalam konteks bisnes, produk atau perkhidmatan yang ditawarkan sebenarnya memberikan satu atau beberapa Value Proposition kepada pelanggan. Antaranya performance, risk reduction, accessibility dan sebagainya.

Bila dilihat dari sudut pandang Value Proposition mudah sedikit untuk kita lihat apa yang ‘dibeli’ oleh para penyumbang.

Katakan Value Proposition Performance – sekiranya kita ada RM10 apa sangat yang boleh kita buat untuk membantu masyarakat. Mungkin duit minyak hendak cari orang yang hendak ditolong pun tak lepas. Tapi bila kita beri pada projek atau NGO, mungkin ada yang boleh beri makan sebuah keluarga sehari. Kalau pada kita habis seorang sekali makan sahaja.

Bagaimana pula dengan Value Proposition Risk Reduction? Kebanyakan daripada orang biasa tidak tahu siapa yang sebenarnya-benarnya memerlukan bantuan. Tambah pula banyak sindiket yang bertopengkan mengumpul derma. Projek atau NGO seharusnya mengurangkan risiko ini dengan memastikan wang penyumbang membawa manfaat sepatutnya.

Ada juga yang menderma kerana boleh mendapat potongan cukai pendapatan. Ini sudah masuk di bawah Value Proposition Cost Reduction. Kebanyakan orang akan rasa lebih berbaloi menyumbang kepada NGO berbanding kepada agensi kerajaan yang mereka tidak jelas duit tersebut akan ke mana.

Paling asas sekalipun, penyumbang ‘membayar’ NGO untuk Get Things Done atau menyelesaikan kewajipan mereka. Penyumbang rasa wajib membantu masyarakat tetapi tidak tahu bagaimana. Oleh itu projek atau NGO sebenarnya turut membantu para penyumbang selain sektor masyarakat yang menjadi sasaran NGO.

Tapi ini semua teknikal, kira-kira ringgit dan sen. Apa yang lebih penting adalah fitrah emosi manusia yang mendorong mereka untuk menyumbang.
Fitrah paling mendasar adalah dorongan semulajadi manusia yang mahu membantu orang lain. Mereka memang ada dorongan tersebut selagi tidak dihakis oleh pengalaman hidup yang negatif. Tapi ramai yang tidak ada masa atau keupayaan untuk membantu secara efektif. Oleh itu, menyumbang kepada NGO dilihat sebagai ‘jalan pintas’ untuk mereka.

Selain itu, manusia juga sebenarnya mencari harapan dan jalan membawa perubahan positif dalam dunia. Jadi mereka sangat suka bila ada pihak yang dapat menunjukkan dengan sumbangan sekian banyak akan dapat membawa sekian perubahan dalam dunia. Walaupun sekadar memberi seorang yang memerlukan sesuap nasi.

Dalam artikel seterusnya kita akan membincangkan Lima Fasa Sales & Marketing. Bagi memastikan anda tidak terlepas artikel-artikel dalam siri email ini, mohon isikan nama dan email melalui borang di bawah. 

p/s: Kalau dulu pernah daftar di FirdausAriff.com mohon daftar sekali lagi!


Sertai Grup Email Kuasa Inisiatif

* indicates required

Tiada ulasan:

Catat Ulasan